Dnes je Wednesday - 18. September 2019
Meniny má Eugénia
Joga pre začiatočníkov
zdroj: facebook
Šport

Joga pre začiatočníkov

Pozývame Vás na hodinu jogy pre začiatočníkov. Joga je jedinečný spôsob ako byť v harmónii sám so sebou a so svojím prostredím.

udalosť sa už konala

Joga je jeden z najstarších filozofických systémov na svete. Vznikla v Indii pred viac ako 3000 rokmi a jej zakladateľom je podľa tradície Shiva. Slovo joga má pôvod v sanskrite (jazyk starovekej Indie) a znamená spojiť, zjednotiť.

Dávni jogíni verili, že joga je o zjednotení vedomia jednotlivca s univerzálnym vedomím. Tvrdili, že človek má byť v harmónii sám so sebou a so svojím prostredím a že jeho telo, myseľ a duša musia byť jedno. Na to, aby tieto tri aspekty mohli byť zjednotené, musia byť v rovnováhe emócie, činy a myšlienky.

Jogíni nám zanechali popis cesty, ako dosiahnuť a udržať tento rovnovážny stav. Touto cestou je telesné cvičenie, dýchanie a meditáciatri hlavné princípy jogy.

Joga je známa po celom svete a používa sa v mnohých významoch. Niekto si slovo joga spája so zdravým pružným telom v neobvyklej pozícii, iný s nehybným jogínom v meditácii alebo s východnou filozofiou.

Joga je toto všetko a ešte omnoho viac.

Predstavuje ucelený pohľad na život ľudstva, ostatných živých bytostí a na celý vesmír. Joga učí, že všetky aspekty života sú neoddeliteľne prepojené a že jedine realizáciou a zážitkom tejto úplnosti môžeme uspokojiť svoj vnútorný hlad po poznaní a trvalom šťastí. Múdrosť jogy bola a je uchovávaná v nemennej podobe indickými svätcami a mudrcmi, ktorí v meditáciách skúmali prírodu a vesmír a dosiahli poznanie zákonov existencie.

Joga sama osebe nie je náboženstvo, hoci veľa náboženstiev jogu praktizuje. U nás si pod jogou väčšinou predstavíme rôzne fyzické cvičenia a dýchacie techniky.

Fyzické jogové cvičenia, tzv. ásany, zlepšujú krvný obeh, posilujú svaly, formujú postavu, stimulujú vnútorné orgány a endokrinný systém nášho tela, čoho výsledkom je zlepšenie zdravia. 

Dýchacie cvičenia sa označujú pojmom pranajáma. Prána je v joge vitálna sila/energia, ktorá je zastúpená v celom vesmíre a jáma (yama) je kontrola. Preto pranajáma je v preklade "kontrola prány" a ide o dýchacie techniky, ku ktorým sa pridáva bandha (kontrakcia určitých orgánov alebo určitých častí tela) a mudra (špeciálna pozícia prstov na rukách).

Cvičením telesných polôh (ásan) a dýchacích techník (pranajáma) dochádza k precíteniu vlastného tela, k zlepšeniu koncentrácie a k eliminácii stresu. Dych je úzko spätý s cítením, a preto jeho kontrola prispieva aj k odbúravaniu negatívnych emócií. Srdcom jogovej praxe je meditácia. Meditácia v joge začína praktizovaním telesných polôh, ktoré postupne prinášajú stabilitu tela a utíšenie mysle. Dlhšie meditácie sa praktizujú v sede.

Jogová meditácia sa chápe ako stav bez myšlienok a jej účelom je rozvíjanie koncentrácie a schopnosti obrátiť pozornosť k jemným vnútorným podnetom. Dych sa používa ako základ na zameranie pozornosti.

Keď dych blúdi, myseľ je nestála, no ak sa dych upokojí, aj myseľ stíchne.“ (Hatha Yoga Pradipika)

K ďalším známym jogovým technikám patria očistné jogové krije, tzv. šatkarmy, používané najmä v hatha joge. Ide o techniky na prečistenie tela a mysle. Konkrétne sú to techniky: očista nosnej sliznice (néti), očista tráviaceho traktu (dhauti), prečistenie čriev (basti), masáž brucha (nauli), očista lebky (kapalabháti) a trátak (očista sústredeným pohľadom).

Za základný text jogy sa považuje Patandžaliho Jogasútra z 2.st. pred n.l., ktorá má mnoho prekladov a komentárov. Zahŕňa celú filozofiu jogy, vrátane 8 základných stupňov jogy. Patandžali tvrdil, že týchto 8 stupňov jogy sa musí praktizovať postupne, jeden za druhým. Tí, čo prišli po ňom, už na tom netrvajú.

Patandžaliho 8 stupňov jogy:
jama - všeobecné etické princípy a kontrola: ahimsa – neubližovanie, satja – pravdivosť, asteja – nekradnutie, brahmačarja – sexuálna zdržanlivosť, aparigraha - nehromadenie
nijama - pravidlá osobnej morálky: sauča – čistota mysle a tela, santóša – spokojnosť, tapas – sebadisciplína, svadhjaja - sebapoznanie, išvara pranidhana – stotožnenie sa so svojou podstatou a nasledovanie svojho vnútorného hlasu (nadja)
ásany - jogové polohy
pranajáma - práca s pránou cez dych (jogové dýchacie techniky)
pratjahara - ovládnutie zmyslov
dharana - koncentrácia mysle
dhjana - meditácia
samadhi - splynutie s nekonečnom, osvietenie, dokonalá múdrosť

Cvičenie Jogy vedie: Stano

VSTUPNÉ: 3 €, keby mal byť príspevok jedinou prekážkou, tak je cvičenie ZDARMA.

Viac info na centrumuzivaj@gmail.com alebo na tel.č.: 0918469324 Jozef, 0915614090 Stano